SAM VAN HENSBERGEN & CLAUDIA PIETERSE
26 IX 2020
Friezenkerk - Rome
Het is begonnen in 2004 in Amsterdam met een enkele niet door de ander opgemerkte blik, het vindt nu in 2020 volledige vervulling in Rome. Toen bij de Nederlandsche Bank, nu bij het Vaticaan. Toen bij de baas van het geld, nu bij de baas van het geloof. -- Om zo te zeggen.
Bruidspaar,
eerst voor elkaar onbereikbaar, toen elkaar toch bereikt. 'Mijn wegen zijn niet uw wegen', schrijft Jesaja als profeet van de Heer, 'en mijn gedachten zijn niet uw gedachten'.
Toeval bestaat niet voor wie het wil zien dank zij de Albeschikker Die de liefde is en de liefde laat geschieden. En zo bent u elkaar dan toch toegevallen en uw vrije wil heeft zich daarbij gevoegd -- bij dat toeval dat toevallen betekent. Uw liefde voor elkaar blijkt u wel degelijk gegund -- zij het niet terstond door een enkeling begrepen, toen vanzelfsprekend vermoedelijk -- maar nu vandaag door de Allerhoogste alsnog bekrachtigd. Anders zoudt u niet hier nu kunnen verkeren voor het altaar, het Christus-symbool in dit Romeinse bedehuis.
Voor uw huwelijksliturgie hebt u gekozen te lezen uit het boek Prediker (3,2), de profeet van de betrekkelijkheid, levenslessen lerend over ons ondermaanse bestaan: 'Er is een tijd om te baren en een tijd om te sterven.'
Het baren is reeds geschied, het sterven mag nog lang wachten.
Het is een vreugde dat de kinderen van bruidegom Sam, Lusanne en Julian, met hun aanwezigheid deze blije plechtigheid verhogen, zoals het eveneens getuigt van dankbaarheid en geluktheid in het geluk van nu dat uw beider kinderen (de kinderen van u tweeën), Josephine en Jasmijn, als bruidskinderen de feestvreugde nog eens op een hoger plan brengen.
'Je hebt mij met Josephine en Jasmijn twee heel lieve en mooie dochters gegeven', zo de bruidegom tot de bruid, 'en ik vind het fijn hoe je Lusanne en Julian hebt opgenomen in jouw leven en hen deel laat uitmaken van de kansen die jouw talenten en carrière ons gezin bieden'.
En bruid Claudia in haar brief aan de bruidegom: 'We "begonnen" al samen met kinderen, kochten ons eerste huis samen en […] kregen nog twee kinderen en verhuisden met de kleintjes internationaal […] en nu trouwen we.'
'Er is een tijd om te zwijgen en een tijd om te spreken', vervolgt Prediker (3,7). Zijn wijsheid in dezen geldt elk mens in elke verbinding -- in de samenleving, in de werkkring, in de Kerk, in het huwelijk, in de vriendschap.
Het behoort tot de levenskunst op tijd te zwijgen en op tijd te spreken. En die kunst ons eigen te maken duurt het leven lang.
Nog een derde les uit Prediker (3,11) haal ik aan uit de door u gekozen lezing: 'Alles wat God doet is goed op zijn tijd. Hij heeft de mens besef van duur ingegeven, maar toch blijft Zijn werk voor de mens van het begin tot het einde ondoorgrondelijk.'
Niet alleen het leven is een mysterie, zo ook God en niet minder de dood en de liefde. Met ons besef van duur heeft God , voor wie het verstaan wil, bevroeden van de eeuwigheid in ons hart gelegd. Ofschoon alles op de door God vastgestelde tijd geschiedt, hebben wij slechts fragmentarische kennis van deze ordening.
Naar het practische leven vertaald behelst dít deze derde les:
Met ons verstand en met onze proefondervindelijkheid kennen we nog niet gehele leven. Dat behelst meer en zou de mens mogen beteugelen in zijn zeker maar beperkt weten -- het hoofd derhalve minder in de nek maar meer gebogen in deemoed die dienstbaarheid aanwakkert.
Volharding in dienstbaarheid die zich paart aan wederzijdse liefde is onderwerp in de eerste lezing in deze liturgie, genomen uit Paulus' brief aan de Romeinen (12,9-21): Ongeveinsdheid in de liefde, hartelijkheid en genegenheid, achting voor de ander -- zelfs hoger dan voor zichzelf, beoefening van de gastvrijheid en overgave aan Gods gerechtigheid. Vergeldt kwaad met goed en stapelt vurige kolen op het hoofd van uw vijand.
Kortom, leidt een leven zoals Christus het ons heeft voorgeleefd en zoals het dus een christen betaamt. Een dergelijk leven getuigt van het zoeken naar de wil van God.
Jesus vergelijkt die levenshouding in het evangelie van Matteüs (7,24-27) met het huis, door een verstandig man niet op zand maar op rotsgrond gebouwd. Het weerstaat storm en regen en ander geweld maar stáát zelf als rots in de branding. De evangelist Lucas (7,43-45) laat dezelfde gelijkenis over het huis, op zand of rotsgrond gebouwd, voorafgaan door een andere die de boom aangaat, herkenbaar als hij is aan zijn vruchten -- met als gevolgtrekking: Zo brengt een goed mens uit de schat van goedheid in zijn hart het goede te voorschijn.
Laten de kinderen, die aan u beiden zijn toevertrouwd, herkenbaar zijn aan uw goedheid -- de kleine Josephine en Jasmijn, de grote Lusanne en Julian.
In dit plechtig samen zijn hier is uw moeder, Lusanne en Julian niet uitgesloten maar op natuurlijke wijze en naar Gods wil en Zijn liefde ingesloten.
Laat uw gezin, bruidspaar, altijd als dat huis, die veilige have van geborgenheid, dat beeld van standvastigheid zijn en blijven.
'We trouwen in Rome, de stad waar we nu ruim viereneenhalf jaar wonen. Het is een bijzonder moment om onze relatie nu ook voor familie, vrienden, Kerk en God te bevestigen.' Zo de bruidegom. En de bruid: 'Rome heeft ons zelfs dichterbij elkaar gebracht, momenten van kracht die we hervonden in het geloof en samen in de Friezenkerk.'